Nová pomůcka umí až tři sta šedesát poruch

Tábor – Moderní učebna na SOŠ obchodu, služeb a řemesel v Táboře vznikla díky grantu Jihočeského kraje.

Kluci jsou nadšení. Suchá a nezáživná teorie je pro budoucí autoelektrikáře a automechaniky v táborské SOŠ obchodu, služeb a řemesel minulostí. Od nového školního roku jim do výuky zasáhne nejmodernější technika. Heslo? Škola hrou.

Nové učebně, která vznikla za peníze z Evropské unie, dominují dva velké panely se dvěma notebooky. „Jde o učební pomůcku, která učí žáky orientovat se v diagnostice motorových vozidel. Panely simulují automobil, je to vlastně takový trenažér. Učitel na něm může nasimulovat až 360 různých závad, což bychom na autech, na kterých se dosud učili studenti v dílnách, nikdy nedokázali,“ vysvětluje učitel odborných předmětů Petr Semrád.

Škola má zatím k dispozici dva základní panely, které se týkají motoru. Do budoucna však chce jejich počet rozšířit tak, aby tvořily kompletní fabii. Pořídit by chtěli ještě panel ABS, klimatizace, elektronika 1 a elektronika 2.

„Zájem o řemeslo celorepublikově klesá, ale tahle pomůcka by mohla mladé lidi nalákat. My jim můžeme zaručit, že ze školy vyjdou maximálně připraveni pro praxi. A co je podstatné, bude to zábavnou formou. Když si o tom, jak mají studenti opravit či seřídit auto, budeme jen suše povídat při hodinách, určitě je to nezaujme tolik, jako když si budou moci všechno hned vyzkoušet. Jsem přesvědčen, že i v paměti se taková zkušenost daleko lépe uchová,“ míní Semrád.

Studenti vypadají nadšeně. Nová „hračka“ jim určitě přiroste k srdci. „Je to pěkné, určitě to nebude taková nuda jako biflování teorie. Všechno si budeme moci hned odzkoušet, to se mi líbí. Většině z nás, kteří se chtějí řemeslu opravdu věnovat, se to bude rozhodně hodit a líp nás to na praxi připraví,“ říká Stanislav Vaňouček z Tábora.

Na dvou panelech si mohou žáci odzkoušet vše, co se týká světel, zapalovací soustavy, vstřikování a palivové soustavy. „Já na počítači nasimuluji závadu a žák musí pomocí sériové diagnostiky umět závadu najít, identifikovat a navrhnout, jak by ji odstranil. Já ji pak jen na počítači odblokuji, tím je opraveno,“ odkrývá způsob výuky Semrád.

Součástí projektu je takékapitola týkající se vlivu automobilů na životní prostředí. „Studenti samozřejmě vědí, že auta zatěžují životní prostředí, ale oni mohou tu míru zatížení ovlivnit právě správným seřízením zapalovací soustavy nebo soustavy vstřikování, ale dozví se, i jak se po skončení životnosti automobil ekologicky likviduje,“ doplnila informace o projektu učitelka odborných předmětů Jitka Herková.

Díky nové pomůcce se může škola zařadit mezi zařízení s nejmodernější technikou. Učebna vznikla v rámci projektu Modulová výuka diagnostiky osobních aut na SOŠ obchodu, služeb a řemesel Tábor. Projekt je realizován v rámci globálního grantu Jihočeského kraje v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Je financován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem. Celkové náklady činí 2,7 milionu korun.